2010年7月21日星期三

勒·柯布西耶的一段話

You employ stone, wood and concrete, and with these materials you build houses and palaces. That is construction. Ingenuity is at work.
你採用石料、木料、水泥,你用它們建造房宮殿宇。這就是營造。你的智慧開始啟動。


But suddenly you touch my heart, you do me good, I am happy and I say: "This is beautiful." That is Architecture. Art enters in.
但是突然,你打動了我的心,我感到身心愉悅,我說:“真美啊。”於是,它就成了建築,藝術走了進來。


My house is practical. I thank you, as I might thank Railway engineers, or the Telephone service. You have not touched my heart.
我的屋子很實用。我感謝你,就像我感謝鐵路工程師和電話佈線員。但是它沒有打動我。


But suppose that walls rise towards heaven in such o way that I am moved. I perceive your intentions. Your mood has been gentle, brutal, charming or noble. The stones you have erected tell me so.
但是假設所有的牆壁都直衝雲霄,我因此而為之動容。我覺察到了你的意圖。你在建造它們的時候既溫柔又粗獷,既迷人又高貴。你讓這些石頭高高聳起,它們告訴了我。


You fix me to the place and my eyes regard it. They behold something which expresses a thought. A thought which reveals itself without word or sound, but solely by means of shapes which stand in a certain relationship to one another. These shapes are such that they are clearly revealed in light. The relationships between them have not necessarily any reference to what is practical or descriptive. They are a mathematical creation of your mind. They are the Language of Architecture. By the use of raw materials and starting from conditions more or less utilitarian, you have established certain relationships which have aroused my emotions.
你讓我執著於這塊地方,我的雙眼開始思考它,注視著它,因為它表達著一種思想。無需言語、聲音,僅憑各種相互關聯的構造,這一思想就能自我顯現。光線之下,這些構造呈現得無比清晰。它們之間的關係並不一定與實用、樸素有關。它們來自你大腦的創造,它們是建築的語言。你使用的那些原材料最初只是一堆實用的東西,但你在它們之間建立了聯繫,我的情感而因此共鳴。


This is Architecture.
這就是建築

-- 勒·柯布西耶,Towards a New Architecture (translated from French by Frederick Etchells), Architectural Press


這段表明柯布西耶對建築以及藝術的看法:
1,藝術是一種美,美是一種能打動人心、喚起人類內心情感的東西。
2,建築是一種藝術,一種美,因為它能打動人心。如果做不到這一點,一幢房子只是一堆死物,和交織的鐵路線和電話線無異。
3,要讓建築成為藝術、打動人心,建築師需要有意識地組織各種材料,用它們塑造各種形狀,並在這些形狀之間建立某種聯繫。

那麼,到底是怎麼樣的一種聯繫呢?
 
* 在學校圖書館搜索圖書的時候,按照作者姓氏檢索,輸入corbusier,查詢結果竟然是0。上wiki找到了柯布西耶的原名,輸進去,結果還是0。無奈,只好輸入其中一本書名,顯示的結果裏不僅有這本書,還有作者的名字le corbusier。難道le corbusier是作為整個姓氏的?輸入le corbusier,唰——滿屏都是他的書。

没有评论: